top of page
curriculum

TONEELSCHOOL ROTTERDAM

Wij bieden een praktijkgerichte opleiding, geleid door een team van gerenommeerde docenten die zelf actief zijn in de beroepspraktijk. Onze opleiding staat open voor iedereen vanaf 18 jaar die gedreven wordt door een niet-aflatende noodzaak om te acteren.

We stellen geen eisen aan je vooropleiding, maximale leeftijd of profiel. Het gaat ons om jouw ambitie en toewijding.

Met lessen op woensdag, donderdag en vrijdag, bieden we een flexibel rooster dat te combineren is met werk of andere verplichtingen.

​

Bij ons leer je acteren omringd door medestudenten die net zo gemotiveerd zijn als jij.

Ons curriculum is rijk en divers, met twee jaar les gevolgd door twee jaar project- en praktijkwerk,

waarbij je directe feedback en begeleiding krijgt van succesvolle toneelspelers en regisseurs uit het werkveld.

​

Bij de Toneelschool Rotterdam ontwikkel je jouw acteerkwaliteit temidden van de professionele praktijk.
Gevestigd binnen theaterbroedplaats Altstadt Rotterdam, bieden we de
 kans om het vak in al zijn facetten te ervaren.

​

De Toneelschool Rotterdam is een particuliere opleiding.

Met onze stichting en het studiefonds zetten we ons in om deze vorm van onderwijs toegankelijk te maken voor een breed publiek. 

Met 115 lesdagen per jaar voor €4950 (met de mogelijkheid van deelbetaling), zijn we aanzienlijk voordeliger dan andere particuliere opleidingen, zonder in te leveren in kwaliteit of kwantiteit

Bovendien kan je, indien je in aanmerking komt voor het studiefonds, tot €2000 van je lesgeld vergoed krijgen.

UITGANGSPUNTEN VAN DE ACTEEROPLEIDING

In het curriculum onderscheiden we drie belangrijke hoofdrichtingen van acteren:

​

o Acteren voor toneel- en podiumkunst

o Acteren voor de camera

o Acteren in het kader van communicatietrainingen (‘didactisch-’ of ‘trainingsacteren’).

​

We zien het acteerlandschap graag net zo breed en divers als onze mooie stad, deze opleiding is daarom toegankelijk voor iedereen die het talent bezit om het vak te leren, en de ambitie om dit na te volgen.

​

Door elkaars verhalen te delen, verbinden we ons met elkaar, begrijpen we elkaar, leven we mee. Deze missie klinkt ook door in het curriculum van de opleiding.

6A1B81D1-CB2F-4501-8C48-B5946802DACD_1_201_a.jpeg
toelating
5EC9007D-4982-4053-80C6-1C148C99DD52.jpeg

1E & 2E JAAR: DE VAKTECHNIEK

Het 1e en het 2e jaar van de opleiding staan in het teken van het ontwikkelen van de vaktechniek. De volgende onderdelen komen aan bod:

​

  • Speltechnieken, stemtechniek, zang en fysieke ontwikkeling zijn een wekelijks onderdeel van de lessen.

  • Je krijgt les in teksttoneel én improvisatie. 

  • Culturele verdieping zorgt ervoor dat je je kan verhouden tot het werk waar je in staat of het werk wat je later wilt gaan maken. 

  • Door middel van lessen dramaturgie en voorstellingsanalyse ontwikkel je inzichten in de basisstructuren van ‘drama’. (toneelvoorstellingen, films en series). 

  • D.m.v. persoonlijke gesprekken in het mentoraat leer je jouw eigen ontwikkeling/vooruitgang te herkennen en te sturen.​

3E & 4E JAAR: RICHTING DE PRAKTIJK

Vanaf het derde jaar wordt er voornamelijk gewerkt in projecten met projectdocenten en stages, de klas splitst zich op en iedereen begint zijn individuele weg. 

​

Er zijn veel verschillende mogenlijkheden en iedereen zal begeleiding krijgen bij zijn/haar weg naar de praktijk.

 

We onderhouden hiervoor goede contacten met theatergezelschappen. Daarnaast begeleiden we je bij castings, audities en stellen we je voor aan verschillende castingbureaus en trainingsagency's. 

​

Wij streven ernaar ervoor te zorgen dat jij aan het eind van de opleiding op eigen benen kunt staan en je weg weet te vinden in de acteerwereld. 

TOELATINGSPROCEDURE & INSCHRIJVEN

Om toegelaten te worden op de opleiding neem je deel aan de selectiedagen. 

​Wij stellen geen eisen aan vooropleiding, max. leeftijd of profiel.  

​

Tijdens de selectie werk je met verschillende docenten van de opleiding en maak je kennis met de school.

Aan het eind bespreken we jouw mogelijkheden in een evaluatiegesprek. 

Je weet dan direct of je bent aangenomen voor de opleiding.

​

Ter voorbereiding:

We vragen je een monoloog voor te bereiden.

Deze kan je zelf uitkiezen. Kies hiervoor een stuk tekst (in het Nederlands) uit een bestaand toneelstuk. 

Leer de tekst goed, zodat je deze kan gebruiken tijdens het werken.

Zorg verder dat je kleding draagt waarin je gemakkelijk kunt bewegen.

 

Kosten:

We vragen voor deelname aan de selectiedag een vergoeding van 20,00. Dit dient als definitieve bevestiging voor je deelname. 

 

De minimum leeftijd is 18 jaar.

​

Aankomende auditie data:

18 & 19 mei 2024

A9FDF41E-F506-4DD6-BF55-A28D1D7BB8C1.jpeg
praktische informatie
7A8ECCE4-D2A9-4089-8AF6-9D01E7C8F0D8_1_1

PRAKTISCHE INFORMATIE

  • Start: 11 september 2024

  • Duur:  3 jaar les + 1 jaar praktijkbegeleiding

  • Lesdagen: woensdag, donderdag, vrijdag  (m.u.v. schoolvakanties)

  • Lestijden: van 10.00 tot ± 20.00uur

  • Max. 15 leerlingen per klas 

  • Leeftijd 18+

  • Particuliere opleiding: het niveau van de lessen is vergelijkbaar met dat van het HBO onderwijs. Docenten van de acteeropleiding zijn als docent of alumni verbonden aan een HBO kunstvak opleiding (o.a. Toneelacademie Maastricht, Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie, Codarts conservatorium). Projectdocenten zijn werkzaam in de praktijk.

  • Kosten: De kosten voor deze opleiding zijn € 4950,00* euro per studiejaar. (deelbetaling p.mnd. mogelijk)

  • Studiebeurs: Wanneer je bent toegelaten tot de opleiding en het is voor jou aantoonbaar niet mogelijk om de studie te bekostigen, dan kan je van de stichting een studiebeurs krijgen van maximaal  €2000,00 euro per studiejaar. De resterende bijdrage van  €2950,00 euro per studiejaar kan je ook in termijnen voldoen.
    Via de belastingdienst kunt u deze kosten opgeven als 'scholingskosten', deze worden dan afgetrokken van uw belastbaar inkomen. Dit kan tussen de 650,00 en 920,00 euro belastingvoordeel opleveren. Klik hier voor meer informatie.

docenten

DOCENTENTEAM 

Project- en gastdocenten zijn werkzaam in de beroepspraktijk.

Het docententeam heeft ruime ervaring in het HBO Kunstvakonderwijs.

Project & gastdocenten o.a.:

​

Frans Strijards - speldocent / regisseur

Johan Doesburg - regisseur 

Elsie de Brauw – spel & Kunst in de Klas

Edson da Conceicao - camera acteren

Erik Vos  - workshop speldocent

Hans Croiset - workshop speldocent

Brenda Wigleven - trainingsacteren

Marieke Koning - communicatie training

Nico van der Knaap - standUp Comedy

Herman Bolten - speldocent

Charles Renoult - pentjak Silat

Délano van den Berg - speldocent

Pim van Alten - kleinkunst 

​

​

Vaste docenten:

​

Misja van Baaijen – docent dramaturgie & voorstellingsanalyse

​

Saskia Temmink - speldocent

​

Jan Roelof Schonekamp - docent improvisatie & ensemble

 

Humeyra Mangule - Pilates

​

Peter Oskam - docent culturele verdieping & mentor

Peter is beeldend kunstenaar en docent. Hij is als ontwerper werkzaam geweest bij o.a. het Nationale Toneel en het Rotterdams Toneel. Tussen 2008 - 2013 was hij onderdeel van het artistiek kernteam van de Acteerschool Rotterdam. Naast zijn werk op de TVR, geeft hij les op de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie.

 

Bart Kiene -  hoofddocent spel- en stemtechnieken

Bart is acteur, regisseur en docent. Hij was acteur bij Toneelgroep Baal en het Nationale Toneel. Verder was hij oprichter van Theatergroep Nijinsky en de Acteerschool Rotterdam. Hij zat tevens in de leiding van de Amsterdamse Toneel- & Kleinkunstacademie, waar hij tot 2016 actief was als speldocent.

 

Philippe Lemaire – docent spel & vormgeving

Philippe is acteur, theatermaker en docent. Na afronding van zijn studie op de Acteerschool Rotterdam richtte hij samen met collega’s toneelgezelschap Mooi Weer & Zo op. Waar hij tientallen voorstellingen maakte en speelde. Philippe is medeoprichter van de TVR, waar hij zich op velerlei manieren inzet voor de school.

 

Bambi Uden – Fysiek spel

Bambi is docent fysiek theater en choreograaf. Na opleidingen te hebben afgerond aan de ‘London Contemporary Dance School’ en ‘Centre du Danse classique’ kwam ze eind jaren 60 naar Nederland. Sindsdien werkt ze bij verschillende gezelschappen, ze was ruim 10 jaar werkzaam bij Toneelgroep Amsterdam. Daarnaast was ze lange tijd vaste bewegingsdocente op de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie.

bottom of page